Despre mine

profesor metodist la Casa Corpului Didactic Sibiu

vineri, 21 martie 2008

Despre o abordare holista in educatie

Holism (holos - în greceşte- tot, totalitate, întreg) susţine ideea că proprietăţile unui sistem (biologic, fizic, social, economic, mental, lingvistic), ca întreg, nu pot fi determinate sau explicate individual de fiecare parte componentă. În schimb, sistemul, ca întreg, determină într-o mare măsură cum se vor comporta părţile lui componente.
Principiul holismului a fost sintetizat de Aristotel în Metafizica astfel:
“Un întreg este mai mult decât suma părţilor sale”.
Educaţia holistă este o filozofie a educaţiei care porneşte de la premisa că fiecare persoană îşi găseşte identitatea, rostul şi scopul în viaţă prin conectarea la comunitate/ societate, la natură şi la valorile spirituale.
Idealul educaţional şi finalităţile învăţământului românesc sunt formulate în termenii unei educaţii holiste; "Idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi creative."

Ce presupune o abordare holistă a educaţiei?
1. Instruirea transformativă mai degraba decât transmitere de informatii (într-o societate în care ritmul anual de creştere a informaţiei este de 161 exabytes);
2. Realizarea conexiunilor în detrimentul fragmentării cunoştinţelor;
3. Cooperare mai mult decât competiţie;
4. Transdisciplinaritate şi pluri/ interdisciplinariate ca abordari curriculare;
5. Comunitatea ca soluţie de economisire a resurselor de timp în căutare şi cercetare;
6. Instruire colaborativă sau metainstruire altfel spus învăţ(elevul) învăţându-i pe alţii.
7. Însemnătatea lucrurilor ("marile idei") în contrast cu disiparea în aspecte "mărunte" (aici este vorba nu de acele aspecte care dau farmec vieţii ci de abordarea conţinuturilor din programele şcolare).

Abordarea holistă presupune însă atingerea unui obiectiv din domeniul afectiv -schimbarea atitudinii - prin trecerea de la "perfecţiune" la optim, de la atitudinea de conducere şi dictare a educatorului la cea de facilitare a instruirii şi a educaţiei precum şi abordarea optimistă a proceselor şi ascunderea pesimismului.

Metoda care se înscrie în acest tip de abordare este metoda proiectului ca metodă se instruire.
Metoda se poate învăţa (deprinde) prin parcurgerea programului de formare continuă organizat de Casa Corpului Didactic Sibiu, "Instruire în societatea cunoaşterii". Furnizorul acestui program este firma SIVECO pe baza unei colaboări cu firma INTEL. Acest program presupune parcurgerea a 48 de ore de formare directă, 16 ore de activitate individuală şi a 21 ore de implementare a metodei în activitatea didactică.

Niciun comentariu: